NABYWCA, PŁATNIK, ODBIORCA – czym się różnią i które są obowiązkowe

NABYWCA – PŁATNIK – ODBIORCA na fakturze. Wielu klientów naszego biura OmniTax – Twój księgowy pyta o interpretację tych pojęć, szczególnie kiedy kontrahentem jest instytucja publiczna.

Zgodnie z interpretacją sądów i izb skarbowych pojęcia Nabywca, Płatnik oraz Odbiorca nie są tożsame i brak jest podstaw by je za tożsame uznać.

Nabywca – to ten, kto nabywa usługę/towar. Nie ma znaczenia czy ostatecznie będzie z niego korzystał i/lub za niego płacił.

Z punktu widzenia podatkowego to jest JEDYNA strona transakcji dla Sprzedawcy.

Płatnik – to ktoś kto płaci za usługę/towar.
Odbiorca, to ktoś kto odbiera usługę /towar.

Żadna z obu powyższych nie jest stroną transakcji w kontekście podatkowym i wymienianie ich na fakturze nie jest obowiązkowe i nie może zastąpić danych Nabywcy.

To ważne w przypadku kiedy nabywcą jest instytucja publiczna, które wymagają wymienienia na fakturze odrębnie Nabywcy i Odbiorcy.

Informacja o Odbiorcy może być podana w uwagach do faktury.

I właśnie tak proponujemy zapisywać dane Odbiorcy na fakturach wystawianych w naszym systemie Efakturka.pl – Faktury Online.

W razie jakichkolwiek pytań, zapraszamy do naszego Biura Rachunkowego tel. 518-806-936 lub mail bok@omnitax.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.